Śląskie Centrum Reumatologii, Rehabilitacji i Zapobiegania Niepełnosprawności im. gen. Jerzego Ziętka w Ustroniu sp. z o.o.

Nie ma konkretnej diety, która leczyłaby Reumatoidalne Zapalenie Stawów. Jednak badania dowodzą,że pewne produkty mogą być pomocne w wyciszaniu stanu zapalnego, a większość z nich jest charakterystyczna dla diety śródziemnomorskiej.

 

 



ryba

  • JEDZ RYBY!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

         Zwłaszcza tłuste ryby morskie, które obfitują w kwasy omega-3.

         Kwasy te wykazują działanie przeciwzapalne, zmniejszając stężenie parametrów zapalnych,

         takich jak CRP czy interleukina-6.

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  NIE ZAPOMNIJ O WARZYWACH I OWOCACH !WARZYWA I OWOCE

 

           Warzywa i owoce to źródło cennych antyoksydantów, które wspierają układ immunologiczny
           i przeciwdziałają niekorzystnemu działaniu wolnych rodników. Te najbardziej wartościowe to
           borówki, jeżyny, wiśnie, porzeczki, truskawki i maliny. Jedz też szpinak, kapustę, brokuły,
           jarmuż i marchewkę.

 

 

 

 

 

 

OLIWA

 

 

 

  • OLIWA Z OLIWEK WYJDZIE CI NA ZDROWIE !

        

          Poza jednonienasyconymi kwasami tłuszczowymi oliwa z oliwek zawiera składnik zwany
          oleocanthal. Zzwiązek ten ma znaczący wpływ nie tylko na przewlekły, ale także na ostry
          proces zapalny. Korzystne właściwości zauważyć można zwłaszcza przy regularnym,
          codziennym spożyciu 2–3 łyżek oliwy z oliwek. Pamiętaj, że najlepsza oliwa to ta z  pierwszego  tłoczenia.                                                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

orzechy

  • JEDZ ORZECHY,CHRUP NASIONA !


          Są one źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (MUFA), które podobnie jak kwasy
          omega-3 wykazują działanie przeciwzapalne. Produkty te stanowią także bardzo dobre źródło
          białka i błonnika pokarmowego. Odrobina migdałów, orzechów laskowych lub włoskich, nasion   
          słonecznika, czy pestek dyni będzie dobrą przekąską na drugie śniadanie lub podwieczorek.



 

 

 

 

 

 

 

 

  • FASOLA, SOCZEWICA,CIECIERZYCA I SOJA !


          Te i inne rośliny strączkowe to dobre źródło białka, kwasu foliowego, magnezu, potasu, żelazastrączkowe
          i cynku. W produktach tych znajduje się także wiele cennych składników o właściwościach
          antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • UNIKAJ SOLI!

 

          Jej nadmiar w diecie może prowadzić do indukcji komórek zwiększających ryzyko zachorowania na RZS.   

                                                                                                     sól